1 juni 2012

På spaning....

Nu när jag inte skall sy klänningen som jag ska ha när jag ska vara tärna, blev jag sugen på att sy mig en sommarklänning i stället. Så nu letar jag efter ett tyg från 50-, 60- eller 70- talet med mycket färg som jag kan sy i. Jag har tänkt mig den här modellen som en elev sytt en balklänning i. Mönstret är klart, så det är bara tyg som skall fixas. 

Sen håller jag även på att planera ett litet projekt för sommaren. Jag tänkte jag skulle växtfärga garn. Så häromdagen inhandlade jag två grytor som man kan ställa över öppen eld. Nu skall det fixas fler grytor (bra med anledningar till att åka på loppisar, fniss fniss), plockas växter som skall färgas med ( då de är mest färg i växterna den här tiden på året), köpas in någon bok om hur man gör, betningsmedel och garn såklart. 

 Så här fina färger kan det bli när man växtfärgar. Detta garnet färgade vi med våra elever i höstas och virkade mössor utav på den sista färden. Så härligt, ingen mössa den andra lik. 

Ha en toppenhelg!
Kramisar Linnsan


1 kommentar:

  1. Vad skoj att färga sitt egna garn:-) Det måste jag oxå testa ngn gång!!:-)

    Lycka till med att hitta ett schysst retrotyg!
    Kram Karro

    SvaraRadera